Het forum over voeding, dieten en gezondheid
Het forum over voeding, dieten en gezondheid
Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoek | Help
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:

Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Koopjes en Specials | Lichaam, Sport en Vrije tijd | Damesmode | Grote maten mode
 Alle forums
 Voeding, diëten & gezondheid
 Voeding
 eten verdelen over de dag
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printer versie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

simone
Nieuw

Berichten 12

Berichten - 06 maart 2010 :  17:37:48  simone's profiel weergeven  Reageer met citaat
hallo,

ik eet overdag weinig en 's avonds heel veel na 21 uur eet ik nog zo'n 1000kcal.
ik vindt het lastig overdag te eten,
is het heel erg ongezond om vlak voor het slapen zo vel te eten?

Advertentie

Berichten - 09 september 2010 :  04:46:45

Detoxkuur

Naar boven

Jlvi13youtube
Nieuw

Netherlands
Berichten 33

Berichten - 08 maart 2010 :  14:21:46  Jlvi13youtube's profiel weergeven  Reageer met citaat
Daar kan ik heel kort over zijn. Als je wilt afvallen ben je erg slecht bezig ben ik bang. Je moet 6 maaltijden per dag proberen te nemen. Versprijd ze goed over dag. Niet ontbijten is het slechtste wat je kunt doen en een mooi figuur zonder ontbijt is haast onmoglijke ben ik bang. Begin als je uit bed komt met een ontbijt, wat brood (volkoren/bruin/tarwe) en magere eiwitten erbij (bijvoorbeeld kipfilet), wat pindakaas of eventueel jam (liever niet ivm veel suiker!). Je kunt ook wat magere yoghurt of melk met brinta of havermout of musli nemen.
Eet ieder 2,5 uur en verdeel de hoeveelheid over 6 ongeveer gelijke hoeveelheden.
Drink veel water, maar niet meer dan 500ml per uur. Als je dit combineerd met wat meer bewegen ben je in no time stukken afgevallen of leef je veel gezonder.
Je went wel aan het vele eten, onthoud dat je niet moet eten omdat je honger hebt, maar omdat je lichaam voedingsstoffen en energie nodig heeft. Honger is iets wat je nooit hoeft te hebben als je vaak eet en veel drinkt.
Dat late eten is ook niet zo gezond, maar het wilt niet perse zeggen dat wat je laat eet voor het slapen, meteen wordt omgezet in vet. Als je iets wilt eten vlak voor het slapen, eet dan iets zonder of met heel weinig koolydraten (suikers al helemaal niet). Het liefst magere kwark of yoghurt of iets dergelijks. Tonijn in eigen nat is ook een optie.
Naar boven

Smulan
Expert

Berichten 3359

Berichten - 12 maart 2010 :  14:08:58  Smulan's profiel weergeven  Bezoek Smulan's homepageSmulan  Reageer met citaat

Drink veel water, maar niet meer dan 500ml per uur.

Ik kan daar nog stelliger over zijn: max 2 liter per dag. (tenzij je grote inspanning doet of bij hitte) Meer is overbodig en waarschijnlijk zelfs niet bevorderlijk voor je gezondheid.
Dus niet max 500 ml per uur, maar gewoon tot max 2 liter. 1,5 is eigenlijk al voldoende.

Jaaahaa... en nou?!
Naar boven

Jlvi13youtube
Nieuw

Netherlands
Berichten 33

Berichten - 03 april 2010 :  15:37:33  Jlvi13youtube's profiel weergeven  Reageer met citaat

Drink veel water, maar niet meer dan 500ml per uur.

Ik kan daar nog stelliger over zijn: max 2 liter per dag. (tenzij je grote inspanning doet of bij hitte) Meer is overbodig en waarschijnlijk zelfs niet bevorderlijk voor je gezondheid.
Dus niet max 500 ml per uur, maar gewoon tot max 2 liter. 1,5 is eigenlijk al voldoende.

Geplaatst door Smulan

Ben ik het absoluut niet met je eens. Ik ben wel benieuwd of je bijvoorbeeld personal trainer of dieetist bent of dat je zomaar iemand bent die denkt er veel van te weten.
2 liter kan inderdaad genoeg zijn, maar meer zal je stofwisseling wel degelijk enorm verhogen. Bij warm weer zou het beter zijn ja.
Naar boven

Robjee
Gevorderd

Berichten 518

Berichten - 03 april 2010 :  16:15:31  Robjee's profiel weergeven  Bezoek Robjee's homepageRobjee  Reageer met citaat
2 liter kan inderdaad genoeg zijn, maar meer zal je stofwisseling wel degelijk enorm verhogen.

Waar baseer je deze informatie op? En over hoeveel kcal praten we dan?
Meer dan twee liter water drinken hoeft niet direct ongezond te zijn, maar de wetenschappelijke literatuur laat niet duidelijk zien dat meer drinken extra gezondheidsvoordelen biedt.

To summarize the conclusions of other, more exhaustive reviews: There is no clear evidence of benefit from drinking increased amounts of water.7 Although we wish we could demolish all of the urban myths found on the Internet regarding the benefits of supplemental water ingestion, we concede there is also no clear evidence of lack of benefit. In fact, there is simply a lack of evidence in general. Given the central role of water not only in our bodies but also in our profession, it seems a deficit worthy of repletion.
http://jasn.asnjournals.org/cgi/reprint/19/6/1041
Naar boven

jessicaa
Expert

Netherlands
Berichten 2924

Berichten - 04 april 2010 :  12:55:38  jessicaa's profiel weergeven  Reageer met citaat
meer liters per dag drinken heeft geen enkel effect op je gewichtsverlies. Je zult het merken als je van 0.5 naar 2 liter per dag gaat, want 2 liter is prima, en goed voor spoeling. Meer liters drinken is alleen maar vervelend en uitermate irritant omdat je steeds naar de wc moet. Ook té veel van iets gezonds kan ongezond worden. Bij overdadig veel water kan je een zouttekort of hyponatriëmie krijgen.

Alleen bij warm weer/grote fysieke inspanningen kunnen we praten over een gebruik van 3 liter +

Trouwens, ik wil niet beweren dat je lichamelijke problemen krijgt van 3 liter of zo. Maar het lijkt me ieder geval niet bevorderlijk om 4 of 5 liter per dag te gaan drinken. Zeker niet als je een liter in een uur naar binnen klokt.

Zaterdag is weegdag
begin: 45.4

Week 1: + 1.9
Week 2: + 0.9
Week 3: - 0.4
Week 4:

Bewerkt door - jessicaa on 04 april 2010 12:59:09
Naar boven

Jlvi13youtube
Nieuw

Netherlands
Berichten 33

Berichten - 05 april 2010 :  18:25:17  Jlvi13youtube's profiel weergeven  Reageer met citaat
1 liter in 1 uur zou ik inderdaad ook niet proberen. 3+ liter is als je sport echt niet raar, maar als je de hele dag in een vriesvak stilzit is het inderdaad niet te doen.
Je lichaam kan niet meer dan 500 ml per uur opnemen, dus 1 liter is niet nodig.
Je moet wel overdreven veel drinken voor je er echt lichamelijke klachten van krijgt. Je hebt wel gelijk over dat naar de wc gaan, maar wanneer je eenmaal gewend bent aan meer water, kun je haast niet meer zonder. Dan voel je je uitgedroogd en krijg je hoofdpijn. Een misschien wat rare uitspraak, maar wel een die waar is: Hoe lichter de pis, hoe beter het is.
Als je plas geel kleurig is heb je niet genoeg gedronken. Als het bijna doorzichtig is heb je voldoende gedronken. Als je je lichaam uitdroogd zal je stofwisseling wel degelijk stil komen te liggen. Als je meer drink, moet je lichaam dit weer verwerken en dat kost meer energie, dus verbrand je meer. Dat kun je onder andere hier lezen:

http://www.metabolisme.be/gezonde-dranken/afslanken-door-water-te-drinken.html

Er staat tot 3 liter, maar als je meer vocht verliest, kun je inderdaad beter meer drinken.
Naar boven

Robjee
Gevorderd

Berichten 518

Berichten - 05 april 2010 :  19:27:49  Robjee's profiel weergeven  Bezoek Robjee's homepageRobjee  Reageer met citaat
Als je meer drink, moet je lichaam dit weer verwerken en dat kost meer energie, dus verbrand je meer. Dat kun je onder andere hier lezen:
http://www.metabolisme.be/gezonde-dranken/afslanken-door-water-te-drinken.html

Er is veel op internet te lezen, maar niet alles wat daar geschreven wordt berust op waarheid. Zeker wat betreft de vochtinname is veel op internet te vinden. Het is daarom belangrijk om te letten op de achtergrond van de site:
http://www.zoekprof.nl/achtergronden/betrouwbaarheid.html
Dit maakt het meteen moeilijker om een bepaalde uitspraak te onderbouwen.

Ik lees hier dat het belangrijk is om voldoende water te drinken, minimaal 1,5 liter. Een tekort kan verschillende problemen opleveren die opgesomd worden.
Nergens lees ik echter dat het drinken van méér water de stofwisseling enorm doet verhogen zoals jij van mening bent. De voordelen zijn mogelijk van toepassing wanneer iemand per dag 0,5 liter vocht drinkt.
Dat méér dan deze 1,5-2 liter water drinken extra voordelen biedt zoals het afvoeren van afvalstoffen (zuiveren) ben ik nooit tegengekomen.

Omdat je lichaam koud water op lichaamstemperatuur wil brengen kost dit extra calorieën aan verbranding (dus ook verhoging van stofwisseling).

Hier in enige nuancering nodig.
De definitie van een calorie is:
de hoeveelheid warmte die nodig is om 1 gram water van 4 °C naar 5 °C te verwarmen
Water uit de koelkast van 5 graden zal in het lichaam worden opgewarmd tot, laten we zeggen, 40 graden. Een verschil van 35 graden wat overeenkomt met ongeveer 35 calorieën/gram (we spreken hier niet over kilocalorieën!).
Eén liter water is 1000 gram, dus moet het vermenigvuldigd worden met 1000. Dit komt neer op een extra energieverbruik van 35.000 calorieën = 35 kcal.
Dit is ruim gerekend omdat er ook via andere wegen opwarming zal plaatsvinden.
Naar boven

Jlvi13youtube
Nieuw

Netherlands
Berichten 33

Berichten - 06 april 2010 :  18:39:15  Jlvi13youtube's profiel weergeven  Reageer met citaat
Ik ga hier al niet eens meer op reageren robjee. Ik zeg een ding, jij gaat zeiken. Ik ben hier dan misschien jonger, maar ik gedraag me een stuk volwassener. Lekker kinderachtig jonge, jongen van 18 afkraken over alles wat hij zegt.
Naar boven

lis
Expert

Netherlands
Berichten 4447

Berichten - 06 april 2010 :  20:07:24  lis's profiel weergeven  Reageer met citaat
zozo nou volwassen hoor!! Beetje zelfmedelijden:P. Sorry maar lach je uit. Pfff.. je spreekt gewoon niet de waarheid! En trouwens smulan weet dat omdat ze appotheker is, dan leer je zulk soort dingen! Zou ook wat voor jou zijn...??
Naar boven

Robjee
Gevorderd

Berichten 518

Berichten - 06 april 2010 :  21:35:26  Robjee's profiel weergeven  Bezoek Robjee's homepageRobjee  Reageer met citaat
Ik ga hier al niet eens meer op reageren robjee. Ik zeg een ding, jij gaat zeiken. Ik ben hier dan misschien jonger, maar ik gedraag me een stuk volwassener. Lekker kinderachtig jonge, jongen van 18 afkraken over alles wat hij zegt.

In mijn reactie bracht ik naar voren dat er in de link die je gaf geen enkele onderbouwing van jouw uitspraak staat. Nog niet gesproken over de betrouwbaarheid van een dergelijk artikel om te gebruiken als onderbouwing ergens voor.

Eerder zei je in een ander topic: Probeer er een onwaarheid in te vinden, en ik zal hem meteen voor je ontkrachten.
Aangezien jij je als DE deskundige presenteert ga ik daar dus graag op in. Het ontkrachten valt tot nu toe echter tegen.

Maar ik wil het graag inhoudelijk houden. Kun je ontkrachten dat meer dan 2 liter water drinken de stofwisseling niet enorm verhoogd?
Naar boven

karintwee
Starter

Netherlands
Berichten 79

Berichten - 08 april 2010 :  16:18:31  karintwee's profiel weergeven  Reageer met citaat
en toen was t stil...

Naar boven

Advertentie

Berichten - 09 september 2010 :  04:46:45

Naar boven
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printer versie
Ga naar:
 Image Forums 2001 Deze pagina is geladen in 0,11 seconden. Snitz Forums 2000
© 2010 Voedingsforum | Disclaimer | Boeken | Dieetnieuws | Contact | BMI | Top 10 | Fotoalbum | Chat
Hosting by Seoptics | Benelinx | Recepten | Voedingswaarde | Calorieen | Dieten | Koolhydraten | Caloriedagboek |
RSS 2.0

© Calorielijst.nl - Calorieën Tellen

© Koolhydratentabel.nl

© Voedingswaardetabel.nl